Muzeum polskiego lotnictwa

Geneza powstania Muzeum Lotnictwa Polskiego miała silne powiązania z przygotowywaną, na 1964 rok, wielką wystawą lotniczą, którą organizował Aeroklub Krakowski na obszarze byłego lotniska Rakowice-Czyżyny. Na potrzeby ekspozycji już rok wcześniej zaczęto sprowadzać do Krakowa eksponaty lotnicze, które od zakończenia wojny były gromadzone z myślą o przyszłym muzeum lotnictwa. Warunki, które stworzono w Krakowie do wystawienia i przechowywania zbiorów zainteresowały władze i przyczyniły się do utworzenia muzeum.

Ale początkowo powstał Ośrodek Ekspozycji Sprzętu Lotniczego, którym opiekował się Aeroklub Krakowski. Ośrodek cały czas był niewzbogacany o kolejne eksponaty. W roku 1967 ośrodek przejęła Naczelna Organizacja Techniczna, która nadała mu nazwę Muzeum Lotnictwa. W roku 1971 przejęte zostało przez Ministerstwo Komunikacji i uzyskało statut nadający mu nową osobowość prawną.

Muzeum zajmuje niewielki fragment terenu i część obiektów dawnego lotniska wojskowego Rakowice-Czyżyny. Lotnisko to było jednym z najstarszych w Europie. Powstało w 1912 roku na potrzeby austro-węgierskiego lotnictwa. W 1917 było jednym z punktów etapowych pierwszej w Europie regularnej pocztowej linii lotniczej łączącej Wiedeń z Kijowem i Odessą.

Po zakończeniu I wojny światowej baza lotnicza została przejęta przez polskie władze wojskowe, stając się tym samym pierwszym lotniskiem niepodległej Polski. Oprócz szkolenia pilotów, na Rakowicach remontowano samoloty i ich silniki. Organizowano ograniczoną produkcję sprzętu lotniczego. W połowie lat 20-tych polskie władze wojskowe podjęły decyzję o rozbudowie lotniska. Efektem tego było powstanie drugiego co do wielkości lotniska w Polsce. We wrześniu 1939 było kilkakrotnie bombardowane przez niemieckie bombowce, a w dalszym okresie II wojny światowej było wykorzystane przez niemiecką Luftwaffe.

W styczniu 1945 roku lotnisko zajęli Rosjanie, którzy następnie przekazali je polskim władzom wojskowym. Lotnisko Rakowice-Czyżyny zostało zamknięte w 1963 roku z powodu rozbudowy kombinatu metalurgicznego.

Część obiektów dawnego lotniska jest obecnie używana przez Muzeum. Są to między innymi duży hangar lotniczy i zaplecze garażowo-magazynowe, zbudowane na przełomie lat 20- i 30-tych oraz dwa budynki zbudowane przez Niemców w czasie II wojny światowej. Liczba eksponowanych obecnie statków powietrznych przekracza 200. Warto wspomnieć, iż krakowskie muzeum znalazło się na ósmym miejscu listy najlepszych muzeów lotnictwa na świecie w rankingu telewizji CNN. Biorąc pod uwagę powyższe, koniecznie trzeba odwiedzić muzeum, spędzając wolny czas w okolicy. Wynajem samochodów Kraków oferuje w atrakcyjnych cenach, więc zawsze można pokusić się o małą wycieczkę, by zwiedzić miejsce prezentujące historię polskiego lotnictwa.

Muzeum czynne jest w dniach od wtorku do niedzieli, w godzinach od 9:00 do 17:00. We wtorku na ekspozycje stałe jest wejście bezpłatne. Ceny biletów: normalny 14PLN, ulgowy 7PLN. Istnieje możliwość zwiedzania muzeum z przewodnikiem (za dodatkową opłatą).